Bulli Roger Sailing Team

Beállítás, trimmelés, versenyzés - minden, ami vitorlázás.

Fordulópárbaj

2017. október 31. 15:27 - Russel Coutts

Amennyiben egy ellenfelet sikeresen zavarásba raktunk, ő mindent el fog követni, hogy ebből a zavarásból kiszabaduljon - általában egy fordulóval. Amennyiben mi ezt nem akarjuk hagyni, és azonnal fordulunk mi is vele együtt, kialakul az a helyzet, amit fordulópárbajnak nevezünk. Azonban!!! A sok fordulóval mindkét hajó jelentősen lelassul, és lesodródik a szél irányába. Ebből kifolyólag csakis akkor kezdjünk fordulópárbajba, ha elegendő helyünk van a szél alatti oldalon! És ezt SOHA ne tegyük máskor, CSAK a befutóban!17.jpg

gy fordulópárbajban való győzelemhez a csapatnak nagyon gyorsan és jól kell tudnia egy fordulót kivitelezni, de legalábbis jobban és gyorsabban, mint ahogy azt az ellenfél kivitelezni tudja. Amennyiben nem vagyunk képesek erre, semmi értelme sincs egy fordulópárbajba belekezdeni. Amennyiben már belekezdtünk, és csak utána realizáljuk, hogy mi vagyunk fordulásban a rosszabbak, a lehető leghamarabb szálljunk ki belőle.

A fordulópárbajjal az elérni kívánt célunk:

  • Előle haladó hajóként – megakadályozni, hogy valaki hátulról megelőzzön bennünket.
  • Hátul haladó hajóként – újra tiszta szelet kapni.

 

Elől haladó hajóként a fordulópárbaj befejezésekor arra kell figyelnünk, hogy a hátul lévő ellenfél feladja-e a támadási 18.jpgszándékát. Természetesen úgy is kiszállhatunk, hogy egyszerűen a másik irányba továbbhajózunk, és nem fordulunk többet együtt a hátulról érkező hajóval, azonban ekkor teljesen elveszítjük az ellenfél helyzete feletti ellenőrzésünket. A ravaszabb megoldás az, hogy kicsit várunk a saját fordulónkkal, amivel a hátsó hajó nem kerül a teljes zavarásunkba, de azért mégis csak egy irányba haladunk tovább, fenntartva a részleges zavarást. Ezt nevezzük indirekt védekezésnek.

 

 

Hátul haladó hajóként a fordulópárbajt természetesen nagyon egyszerűen be tudjuk fejezni: nem fordulunk többet, hanem elfogadjuk, hogy zavarásban hajózunk tovább. Ez azonban nem túl szerencsés. Ebben az esetben jobb megoldás, ha leejtünk egy kicsit, amivel gyorsítani tudjuk a hajót, és megnöveljük a két hajó közötti távolságot kicsit, amíg ki nem érünk a zavarásból, hogy újra tiszta szélben hajózhassunk. Ezt azonban valószínűleg az elől haladó igyekszik megakadályozni, így ő is leejt egy kicsit, és a fordulópárbaj már folytatódik is tovább.

 

Mivel azonban mindi19.jpgg a hátsó az, aki először fordul, és az elsőnek kell reagálnia a fordulóra, a hátsó megpróbálhatja azt a lehetőséget kijátszani, hogy az elsőt „becsapva”, egy lassabban kivitelezett forduló közben meggondolja magát, és gyorsan visszafordul az eredeti irányra, hagyva az első hajót befejezni a saját fordulóját. Természetesen ez csak akkor kivitelezhető, ha a két hajó közötti távolság annyira kicsit, hogy az első hajónak a hátsó fordulójára azonnal reagálnia kell.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bulliroger.blog.hu/api/trackback/id/tr1113120786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása