Bulli Roger Sailing Team

Beállítás, trimmelés, versenyzés - minden, ami vitorlázás.

7/8-os rigg, hegyes szöget bezáró szálinggal

2017. augusztus 27. 12:48 - Russel Coutts

Figyelmeztetés: amennyiben a hajó hegesztett szálingveretű árbóccal van szerelve, vegyük fel a kapcsolatot az 8.jpgárbóc gyártójával, hogy az itt leírt terhelési adatok megfelelők-e az adott riggnek!

 

Ez a rigg típus backstag nélkül is szerelhető, amennyiben a száling nyilazása több, mint 18°. Ez alapvetően lehetséges, mivel így a száling a felső vantnikat jelentősen az achter irányába vezeti, így ezzel egy erős tartást ad az árbócnak az előre mutató terheléssel szemben. Így az achterstag ezáltal könnyebben állíthatóvá válik, ezzel egy könnyen trimmelhető hátsó stágolást kialakítva.

 

DE! Hegyes széget bezáró szálinggal szerelt árbóc esetén egy optimális élességet csak backstag kialakításával érhetünk el!

 

Ennek legfőbb oka, hogy ténylegesen hátrafelé feszítő/tartó achterstag nélkül a forstag belógása relatív nagy marad, mivel a forstag és az árbóc stabilitását biztosító vantni által bezárt szög túl kicsi ahhoz, hogy a vantni elég erőt tudjon kifejteni a forstag árbóc felőli bekötési pontja flexibilitásának megakadályozására.

Ennek a riggnek a beállítása a következőképpen zajlik:

  • Erősen húzzuk meg az achterstag-ot, és a backstag-ot is. Feszítsük meg a backstag feszítőit is.
  • Lazítsuk fel a vantnikat mindkét oldalon (ne engedjük teljesen el, nehogy kidőljön az árbóc!).
  • Először a felső vantnikat feszítsük meg úgy, mindkét oldalon érjük el a kb 20%-os feszítettséget. (Mérőszalag módszer). Arra vigyázzunk, hogy semmiképp se húzzuk a feszítettséget 25% fölé! Ezzel a feszítéssel az árbóc egy jól látható görbületet fog mutatni.
  • Ezt követően az alsó vantnikat finoman feszítsük meg, figyelve arra, hogy az árbóc nutolása egyenes maradjon. Amennyiben a nutban görbület lép fel (ellenőrzés: kötél nutba fektetésével, mint fent), az ellentétes alsó vantnik feszítésével vagy az adott oldali engedésével az korrigálandó.
  • 2 szálingos rigg esetén a középső vantniknak egy enyhe feszítést kell adni, a nut egyenességének a megtartására ügyelve. (Nagyjából annyit, mint az 1 szálingos rigg alsó vantnijánál)
    • Ebben az esetben az alsó vantnikat nem szabad erősen meghúzni, azoknak egészen enyhén szabad csak az árbócot feszíteni. Ezzel adjuk meg a backstag-nak a lehetőséget, hogy a feszítésével az árbóc menet közben görbíthető legyen. (Ettől lesz a nagy vitorla erős szélben még jobban kilaposítható.)

 

A sikeres beállítást ellenőrizzük:

  • Az achtert és a backstag-eket nagyon erősen húzzuk meg: a minimálisan elérendő 20%-os feszítést létre kell hoznunk a felső vantnikon!
  • Feszítsük ki a grószfallt az árbóc mögött a top és a bumm befogási pontja között
  • Ha ekkor felnézünk, láthatónak kell lennie az árbóc előre való görbületének
  • Az árbóc legnagyobb görbülete ebben az esetben nem szabad, hogy túllépje az árbócprofil*1,5 méretet, vagy a fock magasságának a 2%-át!
  • Ekkor jelöljük meg az achteren és/vagy a backstagokon az adott feszítési pontot. Ez lesz a későbbiekben a maximális feszítési pontunk, ennél tovább nem szabad az árbócot menet közben sem hátra görbíteni! (Az árbóc túlzott hátra görbítésével csökkentjük a feszítést mind a forstag-on, mind a felső vantnikon, ami a kreuz-ban mutatott élesség drasztikus romlásához vezet.)
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bulliroger.blog.hu/api/trackback/id/tr6912783218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása