Az első feladat az árbócdőlés ellenőrzése:
- Teli taklival biztosan, nem hablécen vitorlázható szélben kihajózni, teljes vitorlázatot felhúzni
- Ha a hajónak a 3 fokos dőlés túl sok, akkor erősen luvgeerig lesz a hajó.
- A cél az, hogy hajó fellúvoljon, ha elengedem, azonban erős szélben is könnyen(!!) egyenesben tartható maradjon
- Ha a kormánnyal erősen kell küzdeni a fellúvolás ellen, akkor a 3 fokos árbócdőlés sok neki, akkor vissza kell venni 2 fokra.
- A 2 fok beállítási képlete: a bum befogási pontjának árbóctól való távolsága méterben * 3,49 = a szabadon lógó grószfall és az árbóc közötti távolság cm-ben
- vissza a kikötőbe, leszerelés, vantnik fellazítása, és a fentiek szerint először a dőlés, majd a vantnik újra beállítása
Ha az árbócdőlés megfelelő, akkor a második feladat az árbóc lee-be dőlésének az ellenőrzése:
- Még a kikötőben, terhelés nélkül az árbóc toptól egy kontrollkötelet az árbóctalpig kifeszíteni, amit az árbóc mindkét oldalára át tudunk fordítani
- Teli taklival biztosan, nem hablécen vitorlázható szélben kihajózni, teljes vitorlázatot felhúzni
- Stabil menetben a kontrollkötéllel ellenőrizni az árbóc lee-be való dőlését
- ha dől, akkor a LEE (!!!) oldali felső vantnin kell 2 fordulatot tekerni
- forduló, takkváltás
- az új lee oldalon is a felső vantnin 2 fordulatot tekerni
- forduló, takkváltás
- ellenőrizni az árbóc felső részének lee-be való görbülését. Szükség esetén újabb 1-2 kört mindkét oldalon húzni
- a fentieket ismételni, amíg 1. Lehetséges, vagy 2. Az árbóc lee-be görbülése meg nem szűnik
- ha mindig ugyanannyikat tekertünk a feszítőn, akkor elvileg mindkét oldal ugyanakkora feszítést kap. De ezt azért érdemes ellenőrizni: 1. Menet közben terheléssel, majd 2. Árbóc egyenességet kikötőben terhelés nélkül