Reményeim szerint nem szükséges mélyebben magyarázni, hogy az egyenesen (oldalra nem dőlő) árbóc miért is fontos, miért is kell a rigg-et ennek megfelelően beállítani.
Azonban egy nagyon fontos dolgot szeretnék kicsit mélyebben megvizsgálni, ami a beállításkor nem is feltétlenül szembetűnő dolog, azonban terhelés alatt jól láthatóan kialakulhat, és ez pedig az árbóc görbülete oldalirányba.
A menet közbeni lee irányú görbülete az árbócnak olyan hatást vált ki, mintha folyamatosan kormányoznánk: mivel a vitorlán fellépő erők támadási pontja a hajó középvonalától lee irányba kimozdul, így a vitorla a hajótestre jelentős nyomatékú forgató erőt fejt ki – így a hajón egy folyamatos fellúvolási kényszer lesz úrrá, a hajó luvgierig-é válik. Ez a jelenség annál erősebben fellép, minél nagyobb az árbóc terhelés alatti lee-be való dőlése. Ez a fellúvolási hajlam gyenge szélben enyhe, azonban közepes és erős szélben már jelentős kormányerőként jelentkezik. Sajnos hiába is állítjuk be a rigg-et a szezon elején, ez a jelenség folyamatosan erősödik, a vantnik és azok spannereinek a nyúlása függvényében. Emiatt fontos, hogy a vantnik lehetőleg minimális nyúlású, jobb minőségű sodronyból készüljenek. A legjobb megoldás erre az ú.n. Rod rigg, esetleg a 7 szából csavart, alacsony nyúlási indexű sodrony használata, azonban ezek csak nagyon kevés one design hajóosztályban engedélyezettek jelenleg.
A különösen flexibilis rigg-el ellátott hajóknál ne felejtsük el, hogy az árbóc görbítése – még ha viszonylag kis mértékben is, de – csökkenti a rigg teljes magasságát, ezáltal magát az egész rigg-et lazábbá, kevésbé feszítetté teszi. A rigg lazulása – természetesen – erősíti az árbóc lee-be való dőlési hajlamát.
Ha az ember vitorlázás közben egy oldalirányba dőlő árbócba hosszirányba belenéz, akkor jól látja a görbületet, amelynek a csúcspontja az árbóc csúcsában van. Több szálingos árbócok esetén, hatványozott esetben egy szép S betűt is formázhat az árbóc, ami szinte a lehető legrosszabb beállítást jelenti. Egy oldal irányú görbület azon kívül, hogy csökkenti az árbóc magasságát, minden esetben ugyanolyan jelentősen módosítja a vitorla formáját is, mint az árbóc hosszirányba való görbülete, görbítése. Ez a nem kívánt görbület a hajót szinte minden esetben lassabbá teszi, azonban léteznek olyan extrémebb helyzetek, amikor épp ez a helyzet teszi a hajót gyorsabbá. Mindezek fő oka az árbóc görbületei miatt kialakult vitorlaprofilban keresendő:
-
a manapság jellemzően elterjedtebb 7/8-os riggek esetén a grószon hátsó élén fellépő húzóerő miatt az árbóccsúcs lee felé kezd görbülni
-
ez a dőlés a fellépő ellenerő miatt az árbóc közepét görbíti luv-ba
-
mindezek következtében a grósz és a fock közötti dűzni nyitottabbá válik
-
a grósz laposabbá válik
-
a grósz hátsó éle nyitottabbá válik
így mindezek együtt azt eredményezik, hogy jelentősen csökkennek a grószon jelentkező erők. Mindezek következtében a hajó erős szélben akár gyorsabbá is válhat, azonban közepes és gyenge szélben katasztrofálisan lassú lesz.