Bulli Roger Sailing Team

Beállítás, trimmelés, versenyzés - minden, ami vitorlázás.

Felkészülés a rigg beállítására

2017. augusztus 17. 07:34 - Russel Coutts

Amikor a rigg beállításáról beszélünk, különbséget kell tenni alapvetően a tulajdonosi körökben:

  • Egy túravitorlázó rendszerint a tavaszi vízretétel során állítja az árbócot a helyére, majd igyekszik egy általános beállítást elvégezni: meghúzza a vantnikat, fixere állít mindent, majd a feszítőket fixálja. Jó eséllyel ezzel a helyzettel vitorlázik az egész szezonban, nem ellenőrzi később, nem húz (vagy enged) utána.
  • A túrahajókkal induló nagyhajós versenyzők már érzékenyebbek a beállításokra, és időnként (3-4x a szezon folyamán) ellenőrzik a beállításokat, esetlegesen újra beállítják az árbócot. Ők azok, akik jellemzően az alapbeállításokon túl a rigg specifikus beállításokat is igyekeznek elvégezni.
  • A kishajós versenyzők, valamint a kifejezetten sporthajókkal hajózó nagy(obb)hajós versenyzők azonban már igyekeznek minden verseny előtt a várható körülményekre beállítani a teljes rigg-et, és erősen használják akár futamok közben is a finombeállítások elérésére való feszítőket, finomállítókat.

A rigg trimmelése azonban egyáltalán nem az intuíciókról, megérzésekről szól, hanem teljes mértékben a mechanikai alapismeretekről, a hatás-ellenhatás elvek felismeréséről, és azoknak használatáról. Az nem más, mint a vitorlás hajóval elérhető legnagyobb sebesség egyik (hanem alapvető) eszköze, amit minden vitorlázónak ismernie kell.

Az árbóc beemelésekor az alapbeállítás során az alapvető vitorlázási képességeket igyekszünk elérni. Ezekkel az alapbeállításokkal minden hajó jól manöverezhető, biztonsággal hajózható. A versenyzöknek szükséges további trimmelést azonban a riggnek megfelelő beállítások elvégzésével, és a vitorlázás közbeni ellenőrzéssel, utánállítással tudjuk csak elérni.

 

Az alapbeállítás során a legfontosabb célunk (az egyenesen álló árbóc, mint alapfeltétel mellett) egy egyenes, feszített forstág kialakítása. Miért fontos ez?

  • Egyenes, feszített , nem görbülő, beeső forstággal lehet csak a hajó valós élessége mentén szélnek hajózni.
  • A rollgenua esetén jelentősen kevesebb, a sebességre és az élességre egyaránt rendkívül károsan ható hosszanti ránc alakul ki a vitorlán, így a vitorlát nem kell „túlhúzni”.
  • Kíméli a rollert és a fix profilt, mivel így jelentősen csökkennek a nem kívánatos kilengések, görbületek, amik a roller mechanika korai károsodásához, töréshez vezetnek.

 

A top riggnél kevesebb lehetőség van a trimmelésre, de a kevésbé helyes beállítások nem is hoznak olyan drámai romlást, mint a 7/8-os rigg esetében. Azonban az árbóc alapbeállítása mindkét esetben azonosan kezdődik:

  1. Beállítás a kikötöben terhelés nélkül

  2. Ellenőrzés vitorlázás közben, terhelés alatt, majd utánállítás

 

Szerszámok:

  • mérőszalag, ami hosszabb, mint az árbóc deck fölötti része
  • csavarhúzó vagy egyéb eszköz a vantni spannereinek oldására, feszítésére
  • grószfall
  • egyéb szabad, top-ra menő fall kötél
  • egy 2-3 kg-os súly, aminek van füle, és lehet rá kötelet kötni
  • jó agy, vagy számológép, vagy papír és ceruza az írásban számoláshoz

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bulliroger.blog.hu/api/trackback/id/tr1712756742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása