Bulli Roger Sailing Team

Beállítás, trimmelés, versenyzés - minden, ami vitorlázás.

7/8-os rigg derékszögű szálinggal

2017. augusztus 25. 21:21 - Russel Coutts

Ennek a riggnek a beállítása nagyon hasonlít a top rigg beállítására:7.jpg

  • Lazítsuk fel a vantnikat kicsit
  • csak enyhe feszítést adjuk az achterre és mindkét oldali backstag-ra, amennyivel épp megszűnik a lógása, de az árbóc csúcsa ugyanott marad.
  • Először a felső vantnikkal kezdjük: először csak egy kb 15%-os feszítést állítsunk be mindkét oldalon. (Mérőszalag módszer)
  • Mindkét oldali alsó vantnit egyforma mértékben, de nem erősen húzzuk meg. Annyira legyenek meghúzva, hogy egy nagyon enyhe előre való görbület jelentkezzen az árbócban csak.
  • Ellenőrizzük, hogy az árbóc egyenes maradt:
    • Ellenőrizzük az árbóc oldalirányú dőlését a korábbi posztban leírtak szerint

    • Ellenőrizzük az árbóc oldalirányú görbülését: a grószfallt az árbóc hátsó felén kifeszítve annak bele kell simulnia az árbóc nútolásába.

    • Amennyiben az árbócban oldalirányú görbület jelentkezik, az ellentétes oldali alsó vantnin kell feszíteni, amíg a nut egyenessége vissza nem jön, és a grószfall abba bele nem simul

  • Ha több szálingos a rigg, akkor a középső vantniknak ugyanakkora feszítést kell adni, mint az alsó vantniknak

    • Ebben az esetben ugyanúgy ellenőrizzük az árbóc oldalirányú görbülését, és a középső vantnikkal húzzunk utána.

    • Végül a legalsó vantnikat egészen lazára hagyjuk, ezekkel szabályozzuk a grósz kilapítását, az árbóc görbítését.

 

A sikeres beállítást is ellenőrizzük:

  • Feszítsük meg az achterstagot és mindkét oldali backstag-ot (Mérőszalag módszer, kb 20%): egy topra felmenő fall kötéllel felhúzva egy mérőszalagot, azt kifeszítve az achter mentén figyelhetjük a feszítés mértékét.
  • Feszítsük ki a grószfallt az árbóc mögött a top és a bumm befogási pontja között
  • Ha ekkor felnézünk, láthatónak kell lennie az árbóc előre való görbületének
  • Kb a backstag bekötési pontja és a bumm közötti távolság közepénél a fall és az árbóc hátsó széle közötti távolságnak kb az árbócprofil felének kell lennie
  • A kézi achterstagfeszítőt használva ezt a görbületet képesnek kell lenni kb 15-20 mm-esre csökkenteni. Egy enyhe görbületnek minden esetben kell maradnia!
  • VIGYÁZAT!!! Ha a backstag túlzottan meg van feszítve, a szükségesnél nagyobb mértékű görbület is kialakulhat az árbócban, ezzel túlfeszítve a vantnikat és a forstag-ot is. Ennek elkerülésére javasolt a backstag köteleken a maximális feszítés megjelölése!
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bulliroger.blog.hu/api/trackback/id/tr4812779700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása