Bulli Roger Sailing Team

Beállítás, trimmelés, versenyzés - minden, ami vitorlázás.

A szél iránya és a vitorla „csavarása” közötti összefüggés

2017. szeptember 01. 09:18 - Russel Coutts

A szél, amit vitorlázás közben érzünk, sosem mutatja a valós szélirányt, ezt nevezzük látszólagos szélnek. Ez nem más, mint a hajó haladása által fellépő menetszél, és a valós szél együtteséből fellépő szélkomponens. Ez eddig – remélhetőleg – minden vitorlázónak ismerős.

Azonban sokan nem tudják, hogy a látszólagos szél beesési szöge nem egyforma az árbóc teljes magasságában: a vízfelület szélre kifejtett eltérítő (lassító) hatása az árbóc mentén, annak teljes magasságában folyamatosan csökken. Ennek következtében a vízfelület szélre gyakorlott „fékező” erejének gyengülésével együtt a szél sebessége folyamatosan emelkedik. Emiatt van az, hogy a látszólagos szél iránya a grósz első éle mentén folyamatosan luv-ba fordul.

Ilyenkor a fő feladat, hogy a látszólagos szél irányának változása miatt a grósz felületén szintén változó légáramlásokat a vitorla formájában lévő „csavarással” kövessük le úgy, hogy lehetőleg a vitorla teljes felületén zavartalan legyen a szél áramlása, ami az elérhető legnagyobb hajtóerőt fogja eredményezni.

Ennek a csavarodásnak a beállítása legfőképp negyedszeles szakaszban érdekes, és ezt legfőképp a grósz schottal, és a vitorla felső részének a „kinyitásával” érhetjük el.

 

Ökölszabály: a vitorla tetejét annyira zárjuk csak be, hogy a legfelső latni nagyjából a grósz bummal párhuzamosan álljon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bulliroger.blog.hu/api/trackback/id/tr1412795902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása